ВЕЛИКОГО ПРОРОКА УКРАЇНИ -
ТАРАСА ГРИГОРОВИЧА ШЕВЧЕНКА
Сьогодні 10 березня минає 156 років з дня смерті
Посмертна доля Кобзаря незвичайна і унікальна, як і життя. Смерть Тараса стала великим потрясінням для його друзів, однодумців, простих людей. У минуле здавалось би відходила ціла епоха, епоха боротьби за свободу думки, соціальне і національне звільнення. Друзі, рідня, виконуючи його заповіт, зробили все, щоб поховати Тараса над Дніпром на Канівських горах, там, де мріяв він поставити собі будиночок.
Останній шлях поета пройшов із
Санкт-Петербурга через Москву, Орел, Глухів, Кролевець, Батурин, Ніжин, Бровари, Київ. І скрізь віддати йому повагу збиралась
велика кількість шанувальників, проголошувалися промови, служили
панахиди. За спогадами сучасників
повернення поета на рідну землю було
складним, емоційно напруженим. У Києві
довелося довго чекати узгодження про дозвіл
нести труну Шевченка містом. Прощання киян з поетом перетворилося в одну із наймасовіших національних маніфестацій.
(22) травня 1861 року корабель з труною
поета прибув до Канева. Через повінь не
було можливості пристати до берега. «Дістатися з дорогоцінною ношею на берег
було нелегко: – згадував товариш поета, один
із перших його біографів, Михайло Чалий, –
свинцеву труну треба було нести майже по
пояс у воді, йдучи багнистим дном весняної
води, що виявилося зовсім неможливим. Малий плоскодонний баркас не міг
витримати такої ваги, а великий дуб сів би
на міль. Після довгих суперечок і роздумів, знайшли нарешті такий спосіб: розшукали
звичайний драбинястий віз, спустили на
нього з пароплава труну і запряглися, замість
коней, і старі й молоді та й потягли його до
берега. На березі покійного зустріло місцеве
духовенство, труну поставили на мари і в
супроводі великої кількості горожан внесли
до соборної церкви» .
Відспівали
поета в Успенському соборі. Звідти майже
14 кілометрів його друзі на плечах несли
домовину до верхівки Чернечої гори, де і
знайшов він свій останній прихисток.
30 років опікувався
похованням троюрідний брат поета
Варфоломій Шевченко. Він викупив землю
під могилою, передав її у власність місту
Каневу, збудував хатку для сторожа. Спочатку на могилі було встановлено
дерев’яний хрест.
У1884 р. народним коштом
було виготовлено чавунний хрест, який мав
бронзове покриття і позолочене горельєфне
зображення поета у профіль (архітектор
Віктор Сичугов).
Уже в перші десятиліття по смерті поета його могила стала місцем народного паломництва. За сотні кілометрів люди приїздили до Канева, щоб вклонитися Великому Кобзареві.
Уже в перші десятиліття по смерті поета його могила стала місцем народного паломництва. За сотні кілометрів люди приїздили до Канева, щоб вклонитися Великому Кобзареві.
Пам’ять про Шевченка зафіксувалась в
усній народній творчості. Народ вбачав у
ньому послідовного борця за соціальне і
національне звільнення. Поширення творів і волелюбних ідей Кобзаря сприяло і сприяє пробудженню національної самосвідомості, майже всі мітинги і демонстрації проходять зі згадкою про заповіти Шевченка.
Шевченко живе у пам’яті народній. Волею долі його ототожнено з Україною, її надіями і сподіваннями. На всіх поворотних етапах розвитку українського суспільства він своїм правдивим словом пробуджував приспану духовність нації, будив національні почуття. Для кожного свідомого українця Шевченко не просто народний поет, а й національний пророк, апостол правди і свободи, великий патріот. Він уособлює незламність людського духу, віру в торжество правди і справедливості, відданість рідному народу, готовність боротися за його щасливе майбутнє.
Шевченко – найвідоміший українець. Його іменем названі населені пункти, вулиці, театри, наукові установи. Твори поета перекладені на всі слов’янські мови і понад 130 мов народів світу. Широкими тиражами вони виходять в Україні. Він лідирує за кількістю встановлених йому пам’ятників. Але «…нема кращого пам’ятника таким робітникам духу, яким був і наш Шевченко, над той, що стоїть у серцях людських» – ці слова Сергія Єфремова, сказані на початку минулого століття, актуальні і сьогодні. Ми маємо плекати пам’ятник Шевченкові у своєму серці, втілюючи у життя його заповіти, своєю повсякденною працею формуючи сучасну, європейську соборну державу.
УВІКОВІЧНЕННЯ ПАМ'ЯТІ
ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
НА ЛЬВІВЩИНІ
Тарас Шевченко уособив у собі силу й енергію українського народу, його готовність до боротьби. У комплексі ідей, які він пропагував, особливе місце посідали боротьба за свободу і незалежність, відродження української нації та набуття національної ідентичності. І саме ці цінності Україні доводиться виборювати в такій жорстокій боротьбі і в ХХІ столітті.
Поетична та духовна спадщина Великого Сина українського народу невичерпна, нескінченна, вона була і залишається новим поколінням дороговказом на майбутнє, сприяє пробудженню національної самосвідомості, формуванню психології соборності, так необхідної українському народові.
ЧИТАЙТЕ ТВОРИ КОБЗАРЯ І ВДУМУЙТЕСЬ В ЙОГО
ПРОРОЧІ СЛОВА
/ОСІЯ. ГЛАВА XIV. Подражаніє /
Погибнеш, згинеш, Україно,
Не стане знаку на землі,
А ти пишалася колись
В добрі і розкоші! Вкраїно!
Мій любий краю неповинний!
За що тебе Господь кара,
Карає тяжко?
Немає коментарів:
Дописати коментар